View Sidebar
Så hjälper marknadschefen företaget att öka takten

Så hjälper marknadschefen företaget att öka takten

13/05/2019 18:16Comments are Disabled

Det finns inget tvivel om saken. Ett framgångsrikt företag har alltid en bra ledare vid rodret. Det gäller inte bara för verksamheten som en helhet. Men även på lägre nivåer gäller det att ha bra personal som styr det hela. En marknadschef kan få hela företaget att öka takten. Det säger sig självt därför att du ska vara noga när du rekryterar.

Flera större verksamheter lägger ner stora resurser på att hitta fram till den rätta personen. Speciellt när det kommer till chefer, men även för andra medarbetare. De flesta mindre och medelstora företag har minst lika stora behov av att ha en bra chef. Även om du inte kan hyra en headhunter så kan du helt klart få till en bra rekrytering. För det är det väl värt.

Vad gör en marknadschef?

Det kan naturligtvis variera lite beroende på företagets inriktning och storlek. Men som namnet antyder har den här chefen kontroll över marknaden. Ofta har hen en ekonomisk utbildning i botten, för det är många siffror som ska analyseras och tydas. Marknadschefen undersöker marknaden för att se vilka behov det finns. Företaget kan sedan fylla detta tomrum. Eftersom det tar tid att ändra inriktning eller starta upp med nya tilltag så gäller det att ligga ett steg före hela tiden. Tillsätt rätt marknadschef.

Man lägger upp en marknadsplan, som grundar sig på hur marknaden ser ut idag samt hur den förväntas utvecklas. Sedan är det upp till marknadschefen att se till att planen följs. Vart efter som man går framåt gäller det att anpassa och eventuellt justera planen. Det är därför uppenbart att det handlar om en viktig position som kräver sin man. Eller kvinna, för det finns idag flera bra kvinnliga chefer. Det är ett jobb som kräver en analytisk hjärna. Men även bra kommunikation, både med kunderna och de anställda.

Därför är det viktigt att rekrytera noga. Att se vem som kan göra det allra bästa av positionen och hjälpa företaget gå framåt. Ta gärna hjälp med att hitta fram till de allra bästa cheferna, eller de som har potential att bli det. Allt du behöver veta finns på  https://www.rubino.se/tjanster/inkopschef/. Utan en korrekt rekryteringsmetod kan det vara svårt att få den person du verkligen behöver.

Vikten av en bra chef

Vad gör då en riktigt bra och effektiv chef? Som alla vet har denna position förändrats ganska mycket de senaste årtionden. Det handlar inte längre om att bestämma allt och vara otillgänglig. Någon som folk inte bara respekterar men även fruktade. Istället är dagens chefer medvetna om vad som händer nere på golvet. De har en öppen kommunikation med de anställda och ömsesidig respekt ligger till grund för ett bra förhållande.

Samtidigt så har chefen en känsla för kunderna och vad de har för behov. Hen vet precis vad som kan göra dem lyckliga och arbetar hårt för att de ska få vad de vill ha. Ibland kan det vara en fråga om hur kunderna behandlas av de anställda. Hur pass lätt det är att komma fram till support eller vad som händer med deras klagomål. Därför är rätt marknadschef viktigt för företaget. Läs mer i denna artikel i Sydsvenskan.

En verksamhet som går framåt

I dagens affärsvärld är konkurrensen mycket hård. Om du inte går framåt är det lätt hänt att halka efter, med ödesdigra resultat. Sedan är det också många som inte tycker det är värt ansträngningen om du inte hela tiden utökar och växer till dig. Poängen med att driva eget är ju att kunna tjäna bra och bli framgångsrik.

I början kanske du inte har så mycket val. Du måste ta den personal du har råd med. Men vartefter som tiden går kan du börja vara mer petig i ditt val. Inte så att du kastar ut gamla trotjänare för att göra plats för nya stjärnor. Istället handlar det om att sakta men säkert bygga upp en stab som håller måttet. Ta dig tid att välja noga när det är dags att tillsätta viktiga positioner. Gå igenom deras referenser och utbildning, men se också på vilka egenskaper som personen kan tillföra din verksamhet.

En bra marknadschef har som sagt ofta en gedigen utbildning som start. Gärna något som har att göra med ekonomi eftersom det handlar om att sälja produkter eller tjänster. Någon som kan analysera och dra slutsatser baserat på olika sorters underlag. Det här är en chef som håller i kampanjer och styr företaget i rätt riktning. Skogsaktuellt rapporterar här om hur marknadschefen kan hjälpa företaget att öka takten.

Varför du ska satsa på din personal

Det är klart att det kostar pengar att rekrytera på ett effektivt sätt. Om du gör det själv är det också en fråga om andra resurser, som tid och energi. Ibland innebär det att du avsätter en person som skulle kunna göra annat för att gå igenom cv eller intervjua kandidater. Flera företag har funnit att det är bäst att använda sig av olika former av verktyg, som specialiserade program, för att hitta fram till de rätta personerna. Ett alternativ är alltid att anlita en firma som sköter det mesta av processen. Du kanske vill ta hand om de avslutande intervjuerna själv, men slipper allt annat som leder fram till de bästa kandidaterna.

Allt detta är vanligtvis värt varje krona du lägger ner på det. Dagens arbetsplats är interaktiv som aldrig förr. Det innebär att både cheferna och de andra anställda ofta jobbar som en grupp. Man lägger ner stor möda på teambuilding, kickoffs och annat som gör att en avdelning eller grupp blir mer sammansvetsad. Därför är det så viktigt att ha en bra marknadschef, eller annan personal i de större positionerna, som verkligen kan leda sin grupp. Någon som lyssnar och som ser till att alla trivs. Det är inte alltid så lätt att hitta en sådan chef, och därför är det bra att utnyttja de resurser som finns för en lyckad rekrytering. Hela företaget kommer att gå framåt om du är noga med vem du anställer.

Comments are closed