View Sidebar
Därför blir KBT-terapi allt vanligare

Därför blir KBT-terapi allt vanligare

18/04/2018 03:06Comments are Disabled

878-1

Livet kan stundtals vara stressigt och därför är det inte så konstigt att KBT-terapi är något som allt fler söker sig till. Det kan hjälpa alla sorters människor nästan oavsett vilket problem man har. Det finns idag ett flertal olika KBT-terapeuter så det är viktigt att man gör sin hemläxa för att hitta en som passar just en själv.

Livet bjuder hela tiden på överraskningar och det gäller att vara mentalt förberedd för att allt inte alltid går som man har tänkt sig. Sedan finns det såklart olika typer av allvarliga händelser där vissa kan vara svårare att hantera än andra. Det är då det är viktigt att veta att det finns stöd och hjälp att få. Självklart kan en vän eller familjen ofta hjälpa till men det finns stunder då man har större nytta av att få prata med en utbildad terapeut.

Detta har inte alltid att göra med allvarliga händelser i livet. Ibland kan det helt enkelt vara så att man bara känner att man fastnat i vanliga hjulspår eller att man vill komma över en fobi man har. Även då kan man ha nytta av att satsa på KBT-terapi. En resultatinriktad kbt psykolog i Stockholm eller den stad där du befinner dig kan hjälpa till på flera sätt.

Fördelar med KBT-terapi

  • Du får en chans att prata med en neutral person som inte har några specifika känslor kopplade till dig på det sätt en familjemedlem eller vän kan ha. Detta är alltid bra för att du får ett neutralt perspektiv på saker du kanske annars inte får korrekta och bra svar kring som faktiskt är produktiva vad gäller förändringar. De som känner dig tänker ju på ett annat sätt eftersom de har känslor för dig.
  • Du kan få verktyg när du kommer i situationer som du inte gillar i din vardag som gör att du hanterar dem bättre än förut. Detta kan gälla såväl faktiska situationer och konflikter som tankar du har för dig själv som inte bidrar med något gott i ditt liv.

Kbt psykolog caroline kraus är ett tryggt val för dig som vill gå och prata med någon om ditt liv och olika sätt du har att hantera saker som kommer i din väg. Det kan vara ett bra alternativ för dig som vill göra förändringar för det bättre.

Medias rapportering om KBT-terapi

878-2

Media skriver ofta om just KBT-terapi och detta har att göra med att det blivit ett mycket populärt sätt att behandla människor som på något sätt vill göra förändringar till det bättre i sitt liv. Ny Teknik rapporterar här om hur tekniken ger KBT-psykologi i mobilen och detta är på många sätt ännu en utveckling som kan verka naturlig eftersom vi spenderar allt mer tid med teknik i våra dagliga liv.

Aftonbladet skriver i den här artikeln om hur KBT blir allt vanligare och detta är ett faktum som är svårt att bortse ifrån. Anledningarna till detta är många men artikeln kan ge dig insikt i vad det innebär och hur det i sådant fall kan hjälpa dig.

Fler går ned i vikt med hjälp av KBT-psykologi. Läs mer i denna artikel i Expressen och se om detta kan vara något för ditt liv. Vem vet, kanske handlar det inte om dieter utan snarare om att förändra ett tankesätt du kanske inte ens visste att du hade.

Tips när du ska välja terapeut

  • Börja med att fundera på vad det är du söker för. När man definierar vad det är man vill söka för blir det lättare att få hjälp och därför blir KBT-terapi allt vanligare. Fler och fler tar reda på vart deras tankar kommer ifrån och får därigenom tips om hur KBT kan hjälpa till. Det är sedan inte säkert att det bara är detta ni hittar i terapin men det kan vara bra som utgångspunkt. Olika KBT-terapeuter kan dessutom ha olika expertis inom specifika områden.
  • Kolla upp kostnader och hur du ska finansiera det hela. Ibland kan du få hjälp via jobbet medan det andra gånger är så att du måste betala ur egen ficka. Gör upp en bra budget för att vara säker på att du har råd med det hela och om du inte har det – hur mycket du måste spara ihop för att kunna betala. Ofta kan man lägga upp betalningen på olika sätt så våga fråga olika terapeuter om möjligheterna. Vet du inte hur du ska göra en bra budget kan du alltid be någon med kunskap inom området om hjälp. Annars kan du också läsa på om det hela i böcker eller på bra sidor på nätet.
  • Ställ frågor till en terapeut du är intresserad av att börja gå till. KBT-terapi handlar om kunskapen hos personen som jobbar med det men också om att ni ska komma bra överens om därför blir KBT-terapi allt vanligare i samhället. Boka ett möte, som oftast är gratis, för att se om ni känner på samma sätt, att detta är något man kan bygga vidare på. Du ska inte välja en terapeut du inte känner att du kan öppna dig för. Det finns flera alternativ på marknaden så du kan gott leta vidare i en sådan situation.
  • Kolla på nätet eller bland vänner och familj om tips. Det är vanligt med terapi idag så chansen är stor att du känner någon som har provat. Så länge man vågar prata om det så visar det sig ofta att flera har provat på det hela med goda resultat. Se bara till att du frågor personer du litar på så kan du vara säker på att du får svar du kan vara trygg med.
  • Se till att du förstår vad som ingår i det avtal du ingår när du bestämmer dig för en terapeut. Annars finns risken att du blir besviken och detta är något du vill undvika på alla sätt. Även här gäller det att fråga om något är oklart. Du ska veta precis vad du ger dig in på innan du betalar för något eller förbinder dig att betala.

Livet går inte i repris

878-3

Livet går inte i repris och därför blir KBT-terapi allt vanligare. Det är helt enkelt så att allt fler personer vill leva sina bästa liv varje dag och därför tar chansen att förbättra dem genom enkla verktyg man kan lära sig genom terapi.

Det bidrar till en bättre livskvalitet och ett härligare liv med dem du tycker mest om i hela världen – din familj och dina vänner som du träffar ofta. Det är ju trots allt också dem som är de enda som spelar roll – utöver dig själv såklart.

 

Comments are closed